5 myter om elcyklar

Myter om elcyklar

Det är fusk med elcykel

Ett galet påstående som man ändå hör emellanåt. Vi antar att de som påstår det även tycker att borrmaskinen, diskmaskinen, gräsklipparen och bilen är fusk.

Cykeln är för många ett transportmedel i första hand. Att pendla till jobbet på cykla i ur och skur kräver sin man/kvinna. De flesta tycker det är underbart när det går lätt men lika trist i uppförsbackar eller i tunga partier. En elcykel ökar motivationen att ta sig ut på sin cykel vilket ofta innebär att man får mer motion än tidigare. För de allra flesta så blir cykelturen bra mycket trevligare. 

Batteriet är för dyrt

Visst, en bra elcykel med batteri kostar några tusenlappar mer än en vanlig cykel men man får väldigt mycket för pengarna. BatBike´s batterier håller en hög kapacitet i åtminstone 3-4 år varefter det börjar bli läge att köpa ett nytt batteri. Ett elcykelbatteri brukar kosta runt 3000 kr vilket ger en årskostnad på ca 1000 kr och en månadskostnad på 83 kr. Bortsett från små underhållskostnader är det de enda kostnader man har och det är väldigt lågt. Bil och moped kräver dyra försäkringar, bensin, service/underhåll samt skatter inklusive trängselavgifter.

En 250W motor är för klen

Motorn är så liten till storleken och 250W låter så lite att det är mycket lätt att tro att så är fallet. Det stämmer dock inte vilket alla tusentals elcykelägare intyga. Vi tycker att myndigheterna i EU som reglerar motorstorleken på elcyklar har gjort ett mycket bra jobb, motorerna är lagom starka. Man kan med motorns hjälp enkelt cykla upp för de flesta backar och om man tar i lite så tar man sig upp för även de allra brantaste. Folk som provkör elcyklar för första gången blir ALLTID förvånade av hur mycket hjälp motorn ger.

Elcyklar är för tunga

Våra elcyklar väger ca 22 kg med batteri och det är några kilon tyngre än vanliga cyklar. Med motorns hjälp så känns de ändå fjäderlätta när man cyklar och även utan motorhjälp så är känslan densamma åtminstone på raksträckor.

22 kg är inte så tungt att de känns otympliga. Och tar man ur batteriet så väger de under 20 kg och får lov att hängas på alla bilcykelhållare som vi sett. Elcyklar med stålram och blybtterier kan väga mer än 30 kg men det är inte något som gäller för varken våra eller de flesta andra elcyklar.

Det är komplicerat

Kan man ladda en mobiltelefon och slå på TV’n därhemma så kan man hantera en elcykel för svårare är det inte. Efter att man satt i batteriet och slagit på displayen så behöver man inte röra elcykelsystemet under färden utan man kan cykla precis som man gör på en vanlig cykel. Enkelheten gör att elcykeln är för alla, gamla som unga. Kika gärna på vår instruktionsfilm där vi visar handhavande av en BatBike elcykel.