Elcyklar

Till våra elcyklar

Ett smidigt sätt att cykla

En elcykel fungerar egentligen helt som en vanlig cykel, fast med fördelen att den är utrustad med ett batteri och en motor. Motorn hjälper dig när du trampar under cykelturen. Känslan är fantastisk eftersom du känner dig så stark, särskilt i backar, under acceleration samt i tunga partier kanske med motvind. De tråkiga bitarna många upplever är borta och det blir roligare att cykla. Dessutom så kommer du snabbare fram till ditt mål.

Utan eldrift är funktionen och upplevelsen likt en traditionell cykel, du trampar, växlar och bromsar precis som vanligt.

Lagar och regler

För en vanlig elcykel så gäller att om man uppfyller ett antal enkla regler så klassas den som en helt vanlig cykel med alla fördelar som att tex cykeln täcks av hemförsäkringen och att man får cykla på cykelbana osv. Dessa regler är:

– Motorn får assistera upp till 25 km/h
– Motorn får ha en effekt på max 250W
– Motorn får endast assistera medans man trampar (undantag gäller för upp till 6km/h)
– Samma regler gäller annars som för vanliga cyklar tex krav på belysning, reflexer, krav på hjälm för barn etc

Dessutom finns det två mer ovanliga typer av elcykelklasser:

Motoriserad cykel (mopedklass II)

Max hastighet: 25 km/h
Motoreffekt: Max 1000W
Gashandtag (utan att man trampar): Tillåts
Körkortskrav: Mopedkörkort eller traktorkort
Åldersgräns: 15 år
Registreringskylt: Nej
Trafikförsäkring: Ja
Får framföras på cykelbana: Ja
Hjälmkrav: Cykelhjälm krävs

Elcykel 45 km/h (mopedklass I)

Max hastighet: 45 km/h
Motoreffekt: Max 4000W
Gashandtag (utan att man trampar): Tillåts
Körkortskrav: Ja, körkort med behörighet AM
Åldersgräns: 15 år
Registreringskylt: Ja
Trafikförsäkring: Ja
Får framföras på cykelbana: Nej
Hjälmkrav: Mopedhjälm

Motorer och dess placering

Navmotorer

Navmotor

Navmotorer placerade i fram- eller bakhjulet var tidigare den vanligaste motortypen. På alla cyklar med navväxlar med fotbroms så är den enda möjliga placeringen fram och det är den vanligaste kombinationen. Endast med cyklar med utanpåliggande växlar kan motorn placeras i bakhjulet.

Motorerna har generellt bra kvalitet och lång livslängd och kräver normalt inget underhåll. Vi rekommenderar att man fokuserar på att hitta rätt cykel (växlar, ram, bromsar etc) vilket är viktigare än motorplaceringen fram eller fram.

Mittmotorer

Mittmotor

Mittmotorer är placerade vid vevpartiet och driver direkt på kedjan. Ramen är specialgjord för att användas med ett speciellt motorsystem där de vanligaste system är Bosch, Yamaha och Shimano STEPS. Cyklar med den här typen av motorer är exklusivare men också bättre.

– Ger mer kraft i backarna.
– Med hjälp av av modernare teknik och flera sensorer ssom framförallt känner av kraften på tramporna ger dessa motorer en trevligare och en mer cykellik känsla.
– Gör det möjligt att cykla längre sträckor vid lägre assistansnivåer.
– Bättre kvalitet, mindre krångel och längre livslängd på elsystemet inklusive batterierna.

Batterier och dess placering

Normal batterikapacitet är mellan 400-800 Wh vilket ger en cykelsträcka på allt från 40-150 km. Har man behov av att cykla längre sträckor så skall man fråga efter cyklar med hög batterikapacitet.

Elcykelbatterier väger mellan 2-4 kg. Batteriet kan vara placerat på pakethållaren, på ramen, bakom sadelstolpen eller dolt i ramen. Vi anser inte att batteriplaceringen är en viktig faktor på en standardcykel. Viktigare är att hitta rätt cykel (växlar, ram, bromsar etc). Batteriplaceringen är en smaksak och olika placeringar har sina fördelar.

Batterierna kan normalt både laddas när de sitter monterade på cykeln eller att man tar med sig och laddar direkt in i batteriet.

Har du några frågor om våra elcyklar? Skicka ett email till info@batbike.se