Elcyklar

Till våra elcyklar

Ett smidigt sätt att cykla

En elcykel fungerar egentligen helt som en vanlig cykel, fast med fördelen att den är utrustad med ett batteri och en motor. Motorn hjälper dig när du trampar under cykelturen. Känslan är fantastisk eftersom du känner dig så stark, särskilt i backar, under acceleration samt i tunga partier kanske med motvind. De tråkiga bitarna många upplever är borta och det blir roligare att cykla. Dessutom så kommer du snabbare fram till ditt mål.

Utan eldrift är funktionen och upplevelsen likt en traditionell cykel, du trampar, växlar och bromsar precis som vanligt.

Lagar och regler

För en vanlig elcykel så gäller att om man uppfyller ett antal enkla regler så klassas den som en helt vanlig cykel med alla fördelar som att tex cykeln täcks av hemförsäkringen och att man får cykla på cykelbana osv. Dessa regler är:

– Motorn får assistera upp till 25 km/h
– Motorn får ha en effekt på max 250W
– Motorn får endast assistera medans man trampar (undantag gäller för upp till 6km/h)
– Samma regler gäller annars som för vanliga cyklar tex krav på belysning, reflexer, krav på hjälm för barn etc

Dessutom finns det två mer ovanliga typer av elcykelklasser:

Motoriserad cykel (mopedklass II)

Max hastighet: 25 km/h
Motoreffekt: Max 1000W
Gashandtag (utan att man trampar): Tillåts
Körkortskrav: Mopedkörkort eller traktorkort
Åldersgräns: 15 år
Registreringskylt: Nej
Trafikförsäkring: Ja
Får framföras på cykelbana: Ja
Hjälmkrav: Cykelhjälm krävs

Elcykel 45 km/h (mopedklass I)

Max hastighet: 45 km/h
Motoreffekt: Max 4000W
Gashandtag (utan att man trampar): Tillåts
Körkortskrav: Ja, körkort med behörighet AM
Åldersgräns: 15 år
Registreringskylt: Ja
Trafikförsäkring: Ja
Får framföras på cykelbana: Nej
Hjälmkrav: Mopedhjälm

Motorer och dess placering

Navmotorer

Navmotor

Navmotorer placerade i fram- eller bakhjulet är den vanligaste motortypen. På alla cyklar med navväxlar med fotbroms så är den enda möjliga placeringen fram och det är den vanligaste kombinationen. Generellt så brukar man placera motorn bak om det är möjligt vilket innebär alla cyklar med utanpåliggande växlar. Motorerna har generellt väldigt bra kvalitet och lång livslängd och kräver normalt inget underhåll. Vi rekommenderar att man fokuserar på att hitta rätt cykel (växlar, ram, bromsar etc) vilket är viktigare än motorplaceringen fram eller fram.

Motorerna kan vara växlade eller fullindade utan växlar. Växlade motorer är de vanligaste pga av att de är billiga och bra. Men fullindade motorer är potentiellt tystare och går finare med mindre vibrationer. Exempel på fullindade motorer är Giants hybridcyklar med motorn bak.

Mittmotorer

Mittmotor

Mittmotorer är placerade i vevlagret och driver direkt på kedjan. Ramen är specialgjord för att användas med ett speciellt motorsystem där de två vanliga system är Bosch och Yamaha. Cyklar med den här typen av motorer är normalt exklusivare men har också en del fördelar.

– Ger mer kraft (torque) i backarna.
– Ingen ”svänghulseffekt” i hjulen vilket gör den enklare att cykla utan assistans
– Systemen är normalt dyra och exklusiva och de kommer med flera fina sensorer som ger en perfekt assistans.

Batterier och dess placering

Normal batterikapacitet är mellan 8-10 Ah för 36 V system vilket ger en cykelsträcka på 40-50 km under normala förhållanden. Har man behov av att cykla längre sträckor så skall man fråga efter cyklar med större batterikapacitet.

Idag är elcykelbatterier mycket lätta och väger mellan 2-3 kg. Vi anser inte att batteriplaceringen är en viktig faktor på en standardcykel. Viktigare är att hitta rätt cykel (växlar, ram, bromsar etc).

Batterierna kan normalt laddas när de sitter monterade på cykeln eller separat och man använder ett vanligt 220 VAC uttag. Det tar ca 5-6 timmar att ladda ett tomt batteri till fullt.

Trampsensorn

Sensorerna är det som säger åt elcykelsystemet att du trampar och vill ha assistans. Det är tillsammans med kontrollboxen en viktig del för känslan i assistansen.

Rotationssensor (speed sensor) är den vanligaste typen. Den normalt monterad i trampnavet och känner av hur fort man trampar. Det är en enklare typ av sensor.

Exklusivare cyklar har oftast en kraftsensor (torque) och ofta i kombination med olika typer av speed sensorer. Dessa känner av kraften på tramporna och ger normalt en trevligare och en mer cykellik känsla i assistansen.

Har du några frågor om våra elcyklar? Skicka ett email till info@batbike.se