Vanliga frågor och svar

Frågor om elcyklar

Absolut inte. Man slår på batteriet och ställer in på kontrollpanelen hur mycket hjälp man vill ha. Sedan cyklar man iväg precis som på en vanlig cykel. Man ändrar enkelt assistansnivån medan man cyklar, tex slår av funktionen helt eller sätta på maximal hjälp inför en backe.

Man väljer enkelt på kontrollpanelen hur mycket hjälp man vill ha. De lägre nivåerna ger mindre assistans men sparar samtidigt kraft i batteriet den som cyklar får ta i lite mer.

Motorerna har knappt någon extra friktion alls och man cyklar utan motorhjälp som på vilken cykel som helst. Skillnaderna är att du har några få kilon extra i vikt (främst motor och, batteri) samt för navmotorer en sorts centrifugalverkan eftersom själva hjulet är tyngre än ett vanligt hjul.

Det är nästa ingen skillnad att laga punkteringen jämfört med en vanlig cykel. Har cykeln en navmotor finns det en snabbkontakt för att lossa motorkabeln då man vill montera av det hjul som har inbyggd motor.

Om man väger ca 80 kg och cyklar normalt kuperad väg så kan man räkna med att kunna cykla minst:
40 km för ett batteri med 8 Ah 36V vilket motsvarar ca 280 Wh
45 km för ett batteri med 9 Ah 36V vilket motsvarar ca 320 Wh
50 km för ett batteri med 10 Ah 36V vilket motsvarar ca 360 Wh
55 km för ett batteri med 11 Ah 36V vilket motsvarar ca 400 Wh
70 km för ett batteri med 14 Ah 36V vilket motsvarar ca 500 Wh

De väger normalt 2-3 kg. Förr vägde batterierna mycket mer.

Det skiljer mellan olika märken men generellt kan man räkna man med att batteriet håller kapaciteten bra i minst 3 år eller 800 laddningar. För de flesta så kommer batteriet hålla bra mycket längre än så.

För litiumjonbatterier som sitter på nya elcyklar så är det är bättre för batteriet om det laddas upp ofta än att man alltid kör slut på det helt mellan laddningarna. En halv laddning räknas som en halv laddningscykel så man förlorar ingen livlängd på att ladda ofta.

Batteriet kan normalt laddas antingen då det sitter monterat på cykeln eller separat. Koppla in laddaren till väggen först och se att den gröna ledden på laddaren lyser. Koppla sedan in batteriet och notera att ledden växlar till rött sken. När den slår över till grönt igen så är batteriet färdigladdat. Det tar ca 5-6 timmar att ladda ett helt tomt batteri med standard 2A laddare. Detta är den normala proceduren men det kan såklart skilja mellan olika cykelmärken.

Det är möjligt att koppla ett gashandtag till BatBike elcyklar. Med ett gashandtag så kan cykeln framföras utan att man trampar. Det lagligt att framföra cykeln på detta sätt upp till 6 km/h och det finns en switch i kontrollboxen som reglerar den fartspärren. De övriga elcykelfunktionerna fungerar som vanligt även om man monterar ett gasreglage. De flesta elcykelmärken har inte någon ingång för att koppla in ett gashandtag.

Det fungerar bra att cykla med elcykel på vintern men batteriet tappar mycket kapacitet. Batteriet har tappar ca 25-30% kapacitet när man cyklar i några minusgrader jämfört med varma sommardagar. Man kan inte ladda upp batteriet utomhus på vintern, uppladdning skall helst alltid ske inomhus. På vintern bör man förvara batteriet i rumstemperatur så att batteriet är varmt när man påbörjar sin cykeltur.

Förvara batteriet i rumstemperatur ungefär halvfullt, batteriet får aldrig förvaras tomt under längre perioder. Det är även rekommenderat att man underhållsladdar batteriet varannan månad för att förlänga livslängden.

Frågor om att köpa nytt batteri och batteriladdare

De flesta 250W elcyklar har ett 24V eller 36V elsystem. För några år sedan var 24V system inte ovanliga men nuförtiden säljs nästan enbart 36V system.

Det betyder att batteriet måste ge ungefär 36V eller 24V till elsystemet och det fungerar inte om inte spänningen är rätt. För litium jon batterier gäller normalt att 24V batterier laddas med en 24V litium jon batteriladdare som ger ca 29V ut. Och ett 36V litium jon batteri laddas med en 36V litium jon batteriladdare som ger ca 42V ut. Blybatterier (som idag är sällsynta) laddas med andra spänningar och man kan inte använda en batteriladdare för litium jon batterier för att ladda blybatterier.

För flera etablerade elsystem (tex Bosch, Yamaha och Shimano) är det orginal batteriladdare som gäller och det är enkelt att hitta rätt. Men för många cykelmärken och elsystem så är det standarder för kontakter och spänningar som man får gå på. För att hitta rätt skall man ta reda på följande:
– Har du ett litium jon eller blybatteri. Blybatterier är idag mycket ovanliga.
– Har du ett 24V eller 36V system? Det brukar stå på batteriet eller den gamla laddaren om den är kvar.
– Hitta en liknande DC kontakt, altså den kontakten du stoppar i batteriet.

Hittar du en batteriladdare som överenstämmer med detta så kommer det troligtvis att fungera. Vi erbjuder ett stort antal batteriladdare som passar till de flesta system.

För flera etablerade elsystem (tex Bosch, Yamaha och Shimano) är det orginal batterier som gäller och det är enkelt att hitta rätt. Men för många cykelmärken och elsystem så kan det vara svårare att hitta. För att hitta rätt skall man ta reda på följande:
– Har du ett litium jon eller blybatteri. Blybatterier är idag mycket ovanliga.
– Har du ett 24V eller 36V system? Det brukar stå på batteriet eller batteriladdaren.
– Hur ser ditt batteri ut. Det nya batteriet skall ha samma formfaktor, dvs se likadant ut och ha kontakterna placerade på samma ställe.

Hittar du ett batteri som överenstämmer med detta så kommer det troligtvis att fungera. Vi erbjuder ett stort antal batterier som passar till många olika system. I de fall vi vet säkert så har vi nämnt vilka cykelmärken eller elsystem batteriet passar till.